trening umiejętności społecznych (TUS)

Prowadzący

psycholog Barbara Pawłowska

pedagog Julita Kmiotek

Certyfikowani trenerzy TUS

Założenia ogólne:

  • poprawa jakości funkcjonowania społecznego dziecka w środowisku szkolnym,
  • zmniejszenie deficytów w zakresie kompetencji społecznych u dzieci przejawiających trudności w życiu społecznym,
  • zdobycie umiejętności pozwalających na skuteczne radzenie sobie w życiu.

Główne obszary wsparcia:

  • kompetencje społeczne i komunikacyjne,
  • emocje,
  • poczucie tożsamości i własnej wartości,
  • samoocena.

CELE

Kształtowanie umiejętności społecznych u dzieci:

  • zwiększenie możliwości poprawnego i twórczego porozumiewania się w różnych sytuacjach z rówieśnikami oraz osobami dorosłymi,
  • współdziałanie w grupie podczas zabawy i pracy,
  • zdobycie umiejętności radzenia sobie w sytuacjach konfliktowych i nowych.

Wspomaganie rozwoju osobistego dzieci:

  • budowanie pozytywnego obrazu samego siebie,
  • kształtowanie poczucia własnej wartości,
  • wdrażanie do wyrażania siebie w różnych formach działalności,
  • rozbudzenie ciekawości aktywnością słowną.

Wspomaganie rozwoju sfery emocjonalnej:

  • zdobywanie umiejętności dostrzegania i wyrażania emocji swoich i rówieśników,
  • zdobywanie umiejętności zrównoważonego reagowania w sytuacjach trudnych,
  • uczenie się prawidłowych sposobów odreagowywania napięć emocjonalnych.

Program zajęć Trening Umiejętności Społecznych przewiduje naukę podstawowych umiejętności życia społecznego:

  • zawieranie i podtrzymywanie znajomości,
  • aktywne słuchanie,
  • zadawanie pytań,
  • mówienie NIE – odmawianie oraz akceptowanie czyjegoś NIE,
  • inicjowanie rozmowy, włączanie się i podtrzymywanie rozmowy,
  • proszenie o pomoc i pomaganie innym,
  • radzenie sobie z emocjami i uczuciami – rozpoznawanie emocji i odpowiednie ich wyrażanie,
  • mówienie i przyjmowanie komplementów,
  • przestrzeganie prawidłowego zachowania się ucznia w szkole.
error: Content is protected !!